Stwierdzenie nieważności decyzji administracyjnej na której oparto inną decyzję zależną ma niebagatelne znaczenie z punktu widzenia stabilności decyzji wydawanych w procesie budowlanym. Wyobraźmy sobie bowiem sytuację w której okazuje się, że decyzja w sprawie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu w oparciu o którą inwestor uzyskał pozwolenie na budowę, zawierała jedną lub kilka kwalifikowanych wad o których mowa w art. 156 § 1 Kpa, co skutkowało wyeliminowaniem jej z obrotu prawnego na podstawie ostatecznej i prawomocnej decyzji właściwego organu administracji publicznej. Pojawia się zatem pytanie jak powinien w takim przypadku zareagować organ który wydał pozwolenie na budowę bazując na wcześniejszym rozstrzygnięciu dotyczącym warunków zabudowy które zostało następnie usunięte z obrotu prawnego. Czy organ w takim przypadku powinien na wniosek bądź z urzędu wszcząć postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności pozwolenia na budowę bądź innej decyzji wydawanej w procesie inwestycyjnym, jako wydanych z rażącym naruszeniem prawa w rozumieniu art. 156 § 1 pkt 2 Kpa, czy też wznowić tego rodzaju postępowanie z uwagi na zaistnienie przesłanki o której mowa w art. 145 §1 pkt 8 Kpa, zgodnie z którą wznawia się postępowanie administracyjne w sprawie zakończonej ostateczną decyzją opartą na innej decyzji lub orzeczeniu sądu, które zostało następnie uchylone lub zmienione? Należy przy tym pamiętać, że z żądaniem wszczęcia w tym zakresie postępowania może wystąpić strona postępowania zakończonego decyzją, która ma być wzruszona w postępowaniu nieważnościowym/wznowieniowym.
czytaj więcej »